Vanliga frågor

Vanliga Frågor

_
Hur sker bytet?

När du tecknar dig för Svensk krafts elavtal så sker ditt leverantörsbyte automatiskt, du behöver inte göra någonting. Vi tar hand om hela processen. Om du har en bindningstid kvar på ditt befintliga elavtal så ställer vi oss på kö och genomför bytet först när din bindningstid har löpt ut. På så sätt kommer du inte drabbas av någon onödig uppsägningsavgift från ditt befintliga elbolag.

Jag har lång bindningstid kvar, kan jag ändå byta till er?

Du kan alltid byta till oss även om du har längre bindningstid kvar på ditt nuvarande elavtal. Vi bryter inga pågående avtal utan säger bara upp det. När bindningstiden löpt ut går du över till Svensk kraft automatiskt

Jag har bytt till Svensk Kraft men jag får fortfarande en faktura från min nätleverantör, varför?

För att få el till eluttagen måste du ha avtal både med en elleverantör (Svensk Kraft) och ditt områdes nätägare. Det är därför du som kund alltid behöver betala två avgifter för din el – en till elleverantören för mängden el du förbrukar samt en till nätägaren för att elen transporteras hem till dig. Sverige är uppdelat i 4 stycken nätområden och i varje sådant område finns en nätägare. Som namnet avslöjar äger nätägaren elledningarna där du bor. En nätägare har alltså ensamrätt på eltransporten inom sitt specifika geografiska område. Vilken nätägare du har beror därför på var du bor. Din nätavgift hos din nätägare är alltid lika stor, oavsett vilken elleverantör du väljer.

Vad betalar jag för som elkund hos Svensk Kraft?

Med Svensk Krafts förvaltat elpris Vår strategi och det som gör oss unika är att vi jobbar med portföljförvaltning, vilket innebär att vi utnyttjar marknadens prisvariationer för att köpa in elen när den är som lägst. Målsättningen är att alltid slå marknadspriset. Så det du får är alltså ett rörligt elavtal med förvaltning. Ett rörligt elpris ändras varje månad. Ibland går priserna upp och ibland ner, men sett över en längre tidsperiod brukar ett rörligt elpris bli billigare än ett fast. Utöver detta tar vi en fast månadsavgift för tjänsten för att täcka administration, system och kundtjänst. Se mer under Våra elavtal

Hur mycket sparar jag på att byta till er?

Det beror på hur mycket el du använder och hur elpriset ser ut under denna period. Vi ser att de kunder som väljer att engagera sig i sin elförbrukning är dem som tjänar mest på det. Generellt sparar kunder som bor i villa mest eftersom de förbrukar mest, med vårt avtal.

Köper ni enbart 100% miljövänligt producerad el?

Ja, det stämmer! Vi tar ansvar för miljön och gör vårt bästa för att få så många som möjligt att gå över till grön el. Läs mer om vår energimix på http://www.svenskkraft.se/miljo

Finns det en marknadsplats som priset utgår ifrån?

Ja, vi köper in el från nordens största elbörs som heter Nord Pool. Här finner du en länk dit www.nordpoolgroup.com

Hur fungerar SVENSK KRAFT prisgaranti?

Vår prisgaranti innebär att om du mot all förmodan skulle hitta ett billigare jämförelsepris, så matchar vi det! Prisgarantin gäller under hela bindningstiden och gäller endast standardavtal. Vill du nyttja din prisgaranti kan du kontakta vår kundtjänst på 0774-10 42 00.

Vart hittar jag användarvillkoren för elavtalet?

Du hittar villkoren här: https://svenskkraft.se/avtalsvillkor/